Ελαστικά ΜΟ

 

ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΜΟ

Τα ελαστικά είναι από τα πιο σημαντικά μέρη του οχήματός σας, το μοναδικό που έρχεται σε επαφή με το δρόμο. Κάθε κίνηση του οδηγού μετατρέπεται σε μια αλλαγή στην κίνηση του αυτοκινήτου μέσω των τροχών και των ελαστικών.

Τα λάστιχα του αυτοκινήτου επηρεάζουν την ενεργητική και παθητική ασφάλεια, αυτό που λέμε κρατήματα και φρενάρισμα. Κανένας κινητήρας δε μπορεί να λειτουργήσει ιδανικά χωρίς τα κατάλληλα ελαστικά. Όσο πιο καλά και σε όσο καλύτερη κατάσταση είναι τα ελαστικά μας, τόσο περισσότερη πρόσφυση έχει το αυτοκίνητο, τόσο πιο άμεσα επιβραδύνει, τόσο πιο γρήγορα μπορεί να πάρει μία στροφή με ασφάλεια.

Κατηγορίες ελαστικών με κριτήριο την εποχή χρήσης

Θερινά ελαστικά: Τα θερινά ελαστικά είναι αυτά που χρησιμοποιούμε το θερμό 6μηνό του έτους από τον Απρίλιο ως τον Οκτώβριο και είναι σχεδιασμένα για χρήση σε στεγνό οδόστρωμα. Τα θερινά ελαστικά έχουν περισσότερη πρόσφυση και υψηλότερο δείκτη ταχύτητας, διότι έχουν λιγότερες αυλακώσεις στο πέλμα. Με την προϋπόθεση ότι χρησιμοποιούνται σε στεγνό δρόμο, τα θερινά ελαστικά παρουσιάζουν μειωμένη κατανάλωση καυσίμου, λιγότερο θόρυβο και καλύτερο κράτημα από οποιοδήποτε άλλο τύπο ελαστικού.

Ελαστικά τεσσάρων εποχών: Τα ελαστικά τεσσάρων εποχών προσφέρουν αρκετά ικανοποιητικές επιδόσεις, κρατήματα και ασφάλεια σε όλες τις συνθήκες χωρίς, ωστόσο, να πλεονεκτούν κάπου.

Χειμερινά ελαστικά: Τα ελαστικά αυτά είναι κατάλληλα για οδήγηση σε περιοχές με βαρύ χειμώνα, καθώς αποδίδουν καλύτερα σε χαμηλές θερμοκρασίες, ενώ έχουν και κατάλληλο πρότυπο χάραξης.

Ελαστικά χιονιού: Τα ελαστικά χιονιού προορίζονται για χρήση σε χιόνι ή λάσπη. Το βασικό τους γνώρισμα είναι η έντονα αυλακωμένη επιφάνεια, που προσφέρει πρόσφυση σε μαλακά υποστρώματα.

Ελαστικά 4×4 και SUV: Τα τετρακίνητα οχήματα και τα SUV έχουν ξεχωριστές απαιτήσεις και τα ελαστικά θα πρέπει να προσφέρουν πρόσφυση σε χαλίκι, άμμο, χώμα και λάσπη. Τα 100% χωμάτινα πρέπει να χρησιμοποιούνται με μεγάλη προσοχή στην άσφαλτο, λόγω χαμηλής πρόσφυσης.

Run Flat: Τα ελαστικά τύπου Run Flat έχουν ειδική σχεδίαση που τους επιτρέπει να διατηρούν το σχήμα και να επιτελούν τη λειτουργία τους ακόμα και αν μειωθεί η πίεση του ελαστικού.

Μπορεί το κιτ φουσκώματος να αντικαταστήσει τη ρεζέρβα;

Το κιτ φουσκώματος γεμίζει το λάστιχο με αφρό ή αέρα, επιτρέποντας στον οδηγό να μεταβεί στο πλησιέστερο σημείο επισκευής χωρίς να βάλει τη ρεζέρβα. Οι μεγαλύτερες τρύπες, δεν μπορούν να επισκευαστούν όμως με το κιτ και η ρεζέρβα είναι απαραίτητη.

Πόσο διαρκούν τα ελαστικά;

Θεωρητικά, μια τετράδα ελαστικών θα πρέπει να αντέξει για 25.000-30.000 χιλιόμετρα. Ωστόσο, η διάρκεια ζωής των ελαστικών καθορίζεται από το στιλ οδήγησης, την κατάσταση των δρόμων, το αν φυλάσσεται το όχημα σε κλειστό χώρο στάθμευσης, Αν για παράδειγμα οδηγούμε με ξεφούσκωτα ελαστικά, η φθορά τους αυξάνει κατακόρυφα. Αν παίρνουμε τις στροφές δυναμικά, συμβαίνει το ίδιο..

Οι μαλακές γόμες προσφέρουν επιδόσεις, αλλά τα ελαστικά φθείρονται πιο εύκολα. Οι σκληρές γόμες αντέχουν περισσότερο και είναι καλύτερες για οδήγηση εντός πόλης.

Τα ελαστικά θα πρέπει να αντικαθίστανται κάθε πέντε χρόνια ακόμα και αν δεν έχουν συμπληρώσει 25 χιλιάδες χιλιόμετρα, γιατί η ηλιακή ακτινοβολία επηρεάζει το καουτσούκ χάνει τις ιδιότητες του.

Πώς μπορούμε να ελέγξουμε τη φθορά των ελαστικών;

Πλευρική φθορά: Όταν τα πλευρικά τμήματα είναι περισσότερο φθαρμένα από το κέντρο σημαίνει ότι οδηγούμε για μεγάλα διαστήματα χωρίς τη σωστή πίεση στα ελαστικά μας. Με απλά λόγια τα ελαστικά είναι ξεφούσκωτα για μεγάλο διάστημα. Ένας άλλος λόγος που μπορεί να συμβαίνει αυτό είναι ότι παίρνουμε στροφές με υψηλή ταχύτητα ή υπάρχει ασυμβατότητα μεταξύ του πλάτους της ζάντας και του πλάτους του ελαστικού.

Κεντρική φθορά: Όταν το κέντρο του πέλματος είναι πιο φθαρμένο από τις πλευρές, τότε οδηγούμε για μεγάλα διαστήματα με υψηλότερη πίεση στα ελαστικά μας από αυτήν που πρέπει.

Μονόπλευρη φθορά: Όταν το εσωτερικό μέρος του ελαστικού είναι περισσότερο φθαρμένο από το εξωτερικό ή ανάποδα, δεν έχει ρυθμιστεί σωστά η γωνία Camber της ανάρτησης. Είναι κάτι που χρειάζεται άμεση επιδιόρθωση από ειδικό συνεργείο για ελαστικά.

Σημειακή φθορά: Η σημειακή φθορά οφείλεται σε ελαττωματική ανάρτηση, ελαττωματικά φρένα, απότομη πέδηση, απότομα ξεκινήματα ή σε ασυμφωνία μεταξύ της ζάντας και του ελαστικού.

Οδηγίες για την ορθή συντήρηση

  • Προχωράμε σε Ζυγοστάθμιση και ευθυγράμμιση όταν νιώθουμε κραδασμούς στο τιμόνι ή όταν «τραβάει» αριστερά ή δεξιά το αυτοκίνητο (το «τράβηγμα» αυτό μπορεί να σημαίνει απλώς ότι η πίεση στα ελαστικά δεν είναι σωστή)
  • Αλλάζουμε τα ελαστικά σε 4άδες προκειμένου να έχουμε τον ίδιο βαθμό φθοράς σε όλα. Στην περίπτωση που είμαστε αναγκασμένοι να αλλάξουμε μόνο τα δύο ελαστικά, φροντίζουμε να τα τοποθετήσουμε επάνω στον ίδιο άξονα και να είναι ο άξονα που δίνει κίνηση στο όχημα. Παρ’όλα αυτά για να εκμεταλλευτούμε το 100% των δυνατοτήτων του αυτοκινήτου και να είμαστε ασφαλείς, η αγορά τεσσάρων ελαστικών είναι μονόδρομος.
  • Προσέχουμε την επαφή με τα πεζοδρόμια.
  • Οδηγούμε με μικρή ταχύτητα μέσα στην πόλη και αποφεύγουμε προσεκτικά τις λακκούβες.

Κατηγορίες ελαστικών σύμφωνα με τη χάραξη του πέλματος

  • Συμμετρικός: Είναι σχεδιασμένος για μικρά επιβατικά αυτοκίνητα και διαδρομές εντός πόλης. Τα ελαστικά αυτά έχουν αυξημένη διάρκεια ζωής, άριστο κράτημα και υψηλή άνεση, αλλά υστερούν στο βρεγμένο οδόστρωμα.
  • Ασύμμετρος: Τα ελαστικά αυτά είναι σχεδιασμένα για αυτοκίνητα με μεγάλη ιπποδύναμη και υψηλές επιδόσεις. Είναι λιγότερο οικονομικά και έχουν μικρή σχετικά διάρκεια ζωής, αλλά έχουν υψηλή αντίσταση στην υδρολίσθηση.
  • Κατευθυντικός: Τα ελαστικά αυτά συνδυάζουν αξιοπιστία σε υψηλές ταχύτητες και πολύ καλό κράτημα σε βρεγμένο δρόμο, αλλά είναι ευαίσθητα στα χτυπήματα γιατί έχουν μαλακά πλαϊνά.

Προσοχή στα καινούργια ελαστικά

Τα καινούρια ελαστικά έχουν στην επιφάνειά τους μικρά χαρακτηριστικά κομμάτια «τρίχες» καουτσούκ που μειώνουν την πρόσφυση του ελαστικού στο δρόμο. Επίσης τα καινούρια ελαστικά έχουν μια ειδική επίστρωση που τα κάνει ολισθηρά. Επομένως, οδηγάμε προσεκτικά για τα πρώτα χίλια χιλιόμετρα μέχρι να φύγουν τα «καρφιά» και η ειδική επίστρωση από την τριβή του ελαστικού με την άσφαλτο.

Συμβουλές για την επιλογή ελαστικών

  • Δεν έχει νόημα να αλλάξουμε ελαστικά χωρίς να είμαστε σίγουροι ότι η ανάρτηση του οχήματος μας λειτουργεί άψογα.
  • Τα μεταχειρισμένα ελαστικά είναι μια οικονομική λύση αλλά ο κίνδυνος είναι μεγάλος (όχι βέβαια όσο μεγάλος είναι αν παραμείνουμε με τα φθαρμένα ελαστικά).
  • Συμβουλευόμαστε το εγχειρίδιο χρήσης για τις προδιαγραφές του κατασκευαστή. Οι διαστάσεις του κατασκευαστή είναι πάντα η ασφαλέστερη επιλογή γιατί είναι δοκιμασμένη.
  • Κάθε επιλογή έχει τα υπέρ και τα κατά. Πρέπει να βρούμε μια ισορροπία μεταξύ ποιότητας κύλισης, κατανάλωσης καυσίμου, θορύβου, διάρκειας ζωής αντοχής του ελαστικού ,τιμής και φυσικά της χρήσης που τα θέλουμε (κίνηση στην πόλη σε χαμηλές ταχύτητες, συχνά ταξίδια, άσφαλτος, χώμα κ.α.).